Wat is een Ayahuasca ceremonie en waarom zou je er aan meedoen?
Ayahuasca is een drankje dat gemaakt wordt van een liaan uit het regenwoud van Zuid-Amerika. Dit wordt gemend met bladeren van een struik. Oorspronkelijk komt de Ayahuasca ceremonie ook uit Zuid-Amerika en werd/wordt daar gebruikt door lokale sjamanen om mensen te helpen genezen en nieuwe inzichten te krijgen. Inmiddels wordt Ayahuasca ook in de westerse wereld veel ingezet om te helpen bij het krijgen van inzichten en bij problemen zoals depressies, burn-out en andere vraagstukken. Inmiddels is Ayahuasca in Nederland officieel verboden vanwege één van de actieve stoffen DMT, dat op de opiumlijst staat.
Zelf heb ik ongeveer tien keer meegedaan aan Ayahuasca ceremonies, gedurende een periode van twaalf jaar. Altijd in Ecuador onder begeleiding van een zeer ervaren sjamaan. Tijdens de reizen naar Ecuador die ik organiseer doen we ook mee aan een ceremonie en hieronder zal ik beschrijven wat je daar van kunt verwachten. Houd er rekening mee dat dit de manier is waarop ik het ken, dit is per plek en begeleiding anders lijkt me.
Ik raad je ten sterkte af om zomaar mee te doen aan een ceremonie waarvan je niet zeker weet hoeveel ervaring de begeleiding heeft.
Ayahuasca wordt in Ecuador (door de mensen met wie ik samenwerk) gezien als een medicinale drank, afkomstig van medicijnplanten. Het wordt dan ook niet recreatief gebruikt maar alleen in een ceremoniële setting onder begeleiding van een sjamaan. Voordat je volgens de gebruiken daar een Ayahausca ceremonie mag begeleiden heb je jaren aan training en opleiding nodig. Dit in tegenstelling tot hier waar iedereen de ingedienten kan krijgen via internet en zelf aan het brouwen kan gaan.
Ayahuasca kan zorgen voor diepgaande inzichten en geestelijke effecten.
Soms prachtig, soms ook eng. Het is dus uiterst belangrijk dat de begeleiding weet hoe hier mee om te gaan. En dat geldt ook voor de voorbereiding en afronding van de ceremonie. Je krijgt van mamita Ayahuasca altijd wat je nodig hebt zoals de sjamaan waar ik mee werk aangeeft. Het kan dus ook zijn dat het lijkt of er niks gebeurt. Alles heeft over het algemeen erg te maken met je overgave aan het medicijn en de ceremonie. Hoe harder je er tegen vecht, hoe beroerder je je ook kunt voelen.
De ceremonies zoals ik ze ken verlopen als volgt.
Vooraf bepaal iedereen wat zijn of haar intentie is. Hoe duidelijker je intentie hoe meer je zult hebben aan de ceremonie. Bovendien kun je tijdens je reis met Ayahuasca ook telkens weer terug naar je intentie. Het geeft je houvast en richting. Heb je dit niet dan kun je tijdens een ceremonie alle kanten op vliegen wat nogal beangstigend kan zijn. Dus altijd belangrijk om met een duidelijke intentie van start gaan. De dagen voor de ceremonie is er alle ruimte om vragen te stellen, kennis te maken met Geovanny (de sjamaan waarmee we samenwerken) en te overleggen in geval van medicijn gebruik.
Voorbereiding van de ceremonie.
Op de dag van de ceremonie eet je nog maar weinig. Een ontbijtje en daarna geen vast eten meer behalve een lichte soep. Drinken mag natuurlijk wel. Rond een uur of zeven in de avond verzamelen we ons op de plek waar de ceremonie plaatsvindt. Dit is altijd bij het vuur. Om het vuur heen liggen matten, dekens en kussentjes waar je lekker op kunt liggen. We maken de plek gereed en Geovanny richt de ruimte verder in met de spullen die hij nodig heeft. Zoals veren, geuren, kruiden, stenen, muziekinstrumenten, alcohol en (vloeibare) tabak.
Als alles klaar en iedereen een plekje heeft gevonden vertelt Geovanny hoe de avond verder verloopt. Over het algemeen roken we eerst een soort zelfgemaakte maissigaar. Hiermee kun je jezelf reinigen en dit is ook het moment om je intentie voor de ceremonie uit te spreken. Vaak gaat dit samen met een dankwoord. Het kan ook dat je eerste vloeibare tabak via de neus neemt of dat Geovanny een beetje tabak in je neus blaast.
Tijdens de reizen naar Ecuador krijgt Geovanny assistentie van meerdere mensen, meestal twee of drie inclusief mijzelf. Iedereen drinkt de Ayahuasca om zo op de juiste manier af te kunnen stemmen. Als begeleiding is mijn eerste doel altijd het ondersteunen van de groep en hierna pas mijn eigen proces. Deze ondersteunende hulp is heel praktisch en bestaat bijvoorbeeld uit het helpen van mensen als ze naar de wc toe moeten, het doorgeven van plastic zakjes. Het in de gaten houden hoe het gaat met iedereen. Vertalen als Geovanny dingen moet weten of wil vragen. En muziek maken en zingen.
Na de ronde van de mais tabak is het tijd om de Ayahuasca te drinken.
Geovanny komt bij iedereen langs en je krijgt een klein glas met het bruine drankje. Het smaakt over het algemeen erg bitter. Meestal krijg je er ook een glas water bij om weg te spoelen. Als iedereen gedronken heeft zijn we stil, voor het vuur. En we wachten tot de effecten van de Ayahuasca langzaam duidelijk worden. Dit kun je merken aan je zintuigen die scherper worden of doordat je bepaalde geluiden gaat horen. Meestal duurt dit stil zijn ongeveer een half uur. Daarna wordt ook vaak de eerste misselijkheid kenbaar of zijn er mensen die naar het toilet willen.
Wat mij betreft gaat dit stuk erg over overgave. Hoe meer je je kan overgeven aan de misselijkheid, aan het medicijn dus, hoe sneller het ook voorbij is. Het overgeven is een vorm van loslaten, van reinigen. Dus hoe meer je je verzet hoe lastiger het wordt. Je krijgt allemaal een plastic zakje om te gebruiken, deze worden ook weer opgehaald en vervangen. Alles wordt verzameld en de volgende dag begraven in pachamama, moeder aarde.
Na het overgeven wat best een tijdje kan duren krijgen mensen meestal ook de eerste beelden. Over het algemeen wordt aangeraden om zo lang mogelijk te blijven zitten en actief mee te doen aan de ceremonie. Er wordt gezongen en muziek gemaakt. En iedereen is vrij om mee te doen of zelf een instrument te pakken. Sommige mensen gaan al snel liggen waar op zich niks mis mee is, maar actieve deelname aan de ceremonie maakt ze nog veel magischer.
Na een tijdje zal Geovanny vragen of je nog meer Ayahuasca wilt.
Soms is dit aan te raden als je nog niks verneemt, soms helpt het juist bij het loslaten en ga je daarna pas overgeven. Het mag, hoeft niet. Na een paar uur in de ceremonie begint Geovanny met het geven van de individuele reinigingen. Dit betekent dat je voor het vuur mag komen zitten. Meestal met je ogen dicht. Je krijgt dan echt een traditionele reiniging met het ruisen van grote veren, veel tabaksrook, prikkeling van je zintuigen, etc. Als je vragen hebt of voelt dat het ergens vast zit dan krijg je daar extra aandacht.
Tijdens deze reinigingen heb ik de mooiste dingen zien gebeuren. Bij mijzelf heb ik bijvoorbeeld ervaren dat er een enorme steen uit mijn rug werd gehaald. En bij anderen zag ik dat ze hun voorvaderen in het vuur zagen of hun eigen geboorte meemaken. Soms dient zich niet iets heel duidelijks aan, je weet het nooit van tevoren wat er zichtbaar mag worden. In ieder geval is het een deel van de ceremonie wat op de meeste mensen heel veel indruk maakt. Angsten worden zichtbaar, puzzelstukjes vallen op de juiste plek.
De rest van de mensen is nog aan het zingen, muziek aan het maken of ligt warm onder een deken in zijn of haar eigen proces. Meestal is het nu rustiger, het overgeven is vaak voorbij. Ieder zit in zijn of haar eigen reis. En hier kun je van alles tegenkomen. Heel veel gekleurde beelden bijvoorbeeld. Maar ook krachtdieren, mensen die je kent die je gids zijn, beelden van situaties uit je leven, mensen uit je leven, het heden, verleden of de toekomst. Bij mij zijn het vaak korte uitstapjes en dan kom ik weer terug in een soort magisch midden.
En dan is het tijd om langzaam weer af te ronden. Dit is meestal rond 2 of 3 uur in de nacht.
We drinken warme thee, krijgen brood met kaas en wat fruit en iedereen gaat lekker slapen. De volgende dag is er gelegenheid om na te praten. Ervaringen te delen. Geovanny dingen te vragen die niet duidelijk waren. En natuurlijk heb je alle tijd om je indrukken een plek te geven. Ook naderhand nog verder in de reis kun je hiermee altijd terecht. En heb je vragen na je terugkomst in Nederland kun je altijd contact met me opnemen en waar nodig speel ik je vraag door naar Geovanny.
Wat mij betreft is Ayahuasca een prachtig middel en ceremonie. Het heeft mij en vele deelnemers van de reis naar Ecuador geholpen met nieuwe inzichten en een dieper contact met je onder bewustzijn. Daarnaast is het voor mij ook een methode. Niet dé methode. Het is een manier om verder te komen in je bewustwordingsproces. Net zoals meditatie dan ook kan zijn of diepe natuurervaringen. Nogmaals ik zou alleen deelnemen aan een Ayahuasca ceremonie als ik heel zeker ben van de ervaring van de begeleiding. En in Ecuador ben ik dat. Geovanny heeft meer dan dertig jaar ervaring en leidt zelf mensen op. De man straalt rust uit en is magisch tijdens de ceremonies. Het is een medicijn, een prachtig werkend medicijn wat ik met eerbied behandel en respecteer.
Ayahuasca is geen wondermiddel dat je problemen even snel gaat oplossen.
Ook niet door het heel veel of heel vaak te gaan drinken. Het kan je wel inzichten geven waar jij vervolgens wat mee kunt gaan doen in je dagelijks leven. En daar valt of staat het mee. Als je blijvende verandering wilt in je leven gaat een Ayahuasca ceremonie dat niet zo maar voor je regelen. Dat mag jij doen. De Ayahuasca kan je wel helpen met het zichtbaar maken van de oorzaak van je problemen en je manieren laten zien hoe je ermee om kunt gaan.
De Ayahuasca ceremonie is ook een onderdeel van de reizen die ik aanbied naar Ecuador. Net als de zweethut, de San Pedro ceremonie, de vision quest, de wandeltochten en de natuurcoaching.
Merk je na het lezen van dit artikel dat je deze ervaring ook een keer mee wilt maken? Dan kun je mee op reis naar Ecuador. Check hier alle info en de vertrekdata.